NEJKRÁSNĚJŠÍ VZPOMÍNKY NA SVĚTĚ JSOU TY, PŘI KTERÝCH ZJISTÍŠ, ŽE SE USMÍVÁŠ.

sobota 22. dubna 2017

Takový makovec makový

Díky velkému množství máku je tohle opravdu kalciová bomba. Inspiraci jsem čerpala v Kuchařce ze Svatojánu, ale nakonec jsem zachovala jen poměr mouky, máku a vajec.
Část bílé mouky jsem nahradila špaldovou, cukr třtinovou šťávou a protože si nedovedu představit makovec bez citronové kůry a skořice, přidala jsem je tam také. Aby nebyl moučník příliš suchý, je tam navíc i trochu oleje.
Množství těsta není na velký pekáč, spíš do dortové formy. Já pekla ve skleněné zapékací míse z Ikey.

Na makovec jsem spotřebovala:

250g máku
250ml plnotučného mléka
100g sušené třtinové šťávy
1 vanilkový cukr
125ml oleje
100g polohrubé mouky
70g špaldové hladké mouky
1 kypřící prášek do pečiva bezfosfátový
2 vejce
2 lžičky mleté skořice
citronová kůra z jednoho citronu

Mák jsem umlela na jemno a zalila ho horkým mlékem. Nechala jsem ho hodinu bobtnat. Oddělila jsem žloutky od bílků, bílky vyšlehala. Do mísy s mákem a mlékem jsem dala žloutky, vanilkový cukr, skořici, citronovou kůru a olej, a vše jsem promíchala. Pak jsem přidala směs mouky a kypřícího prášku a zpracovala těsto. Nakonec jsem lehce vmíchala našlehané bílky.
Hotový a vychladlý makovec jsem chtěla potřít javorovým sirupem a posypat mletými vlašskými ořechy, ale můj muž si přál klasickou polevu z citronové šťávy a moučkového cukru. 
Já makovec ochutnala ještě před politím (i tak byl na mě dost sladký), a rozplýval se na jazyku.

Mák obsahuje daleko více vápníku než živočišné produkty. Je obrovským zdrojem energie, zlepšuje paměť, prospívá kostem, vlasům a nehtům.
Kromě přímé konzumace, která může vadit žlučníkářům, se z máku vyrábí makový oleje a makové mléko. Olej je výborný na problematickou pokožku, ekzémy, lupénku a podobně. Mléko, které je zásadotvorné a působí proti překyselení organismu se používá jako náhrada za kravské.



Abych nezapomněla...,
prý je jako od maminky 💗. 
A pak že chlapi poznaj špaldovou mouku☺.



20 komentářů:

  1. Makovec jsem pekla nedávno, poprvé v životě ( a že už je to pěkná řádka let) a všem moc chutnal. Recept mám na blogu.
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když chutná a rychle zmizí je ta největší odměna.
      Pěkný večer Michaelo.
      H.

      Vymazat
  2. Makovec dělávala moje babička. Byl výborný. Mamka dělávala makovou bábovku a i koláče. To jsem taky milovala. Moje rodina mák nechce, nechce, nechce!
    Hezkou neděli!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás doma se makovec nepekl, pamatuji si ho jenom ze školní jídelny a později až od manželovy maminky. Moje děti o něj nikdy moc nestály, ale po tomhle se zaprášilo.
      I Tobě hezkou neděli, Hanko.
      H.

      Vymazat
  3. Makovec mám moc ráda, ale kterou buchtu nemám. :O)
    S mákem peču i bábovku a makovec na plech nám také chutná. A ten tvůj vypadá hodně dobře.
    Přeji příjemnou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Makovou bábovku taky znám a občas ji upeču. Můj muž je makový, takže cokoliv s mákem není problém:-)
      Pěkný nedělní večer, Dášo.
      H.

      Vymazat
  4. Mňam makovec, bez máku ani krok, mák miluju a pravidelně peču makové dobroty. Dobrou chuť :-) Zuzka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrou, Zuzko:-)
      Jen kdybych nebyla tolik líná ten mák mlít, to by bylo dobrot:-)
      H.

      Vymazat
  5. U nás zas nepoznali chlapi ovesné vločky v muffinech ;-). Já se do makovce ještě nikdy nepustila. Nemám mák moc v oblibě (u buchet a koláčků vždycky raději sáhnu po povidlové variantě), tak se mi do experimentu moc nechce.
    Pokud jde o polevu, hlasuji pro variantu tvého muže - líp mi s makovcem ladí. A dobře vypadá.
    Hezký zbytek neděle

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zásada je, nepouštět je do kuchyně, nepoužívat slova jako špaldová, ovesné, pohanková a podobně, a předhodit jim to hotový:-).
      U nás zase nejdou moc povidla, spíš mák nebo tvaroh.
      S polevou máš pravdu, chtěla jsem to pojmout zdravěji, ale někdy je dobrý zůstat u klasiky.
      Pěkný večer nedělní, Stáňo.
      H.

      Vymazat
  6. Makovec makový...lahůdka.
    Mohu mák ve všech podobách, i obyčejné bramborové šišky posypané mákem.
    Takže u mě by jsi zabodovala, já pekla zítřejší článek a pro děvčata tvarohové řezy, Soptíček má buchtičky moc rád.
    Krásný nedělní večer, kočko!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bramborové šišky? Ty už jsem nevařila...snad naposledy když byly děti malý. Jsem moc zvědavá na Tvůj zítřejší článek, schválně, jestli si taky pochutnám:-)
      Buchtičky od babičky jsou přece ty nejlepší.
      I Tobě pěkný večer. A za pár hodin jdeme zase makat!
      H.

      Vymazat
  7. Odpovědi
    1. Tak proč ne:-)
      Děkuji za reakci a přeji pěkný večer, Amelie.
      H.

      Vymazat
  8. Milá Henrieto, také bych si makovec dala, mám jej moc ráda, ať je z jakékoliv mouky. Bohužel však, mé děti mák nechtějí, tak cokoliv s mákem ujídám sama potají a nikoliv doma. Ale, moje maminka je také maková, takže když moc prosím, tak vystřihne naprosto úžasné škubánky s mákem, makovník, makovou bábovku, nebo tvarohové knedlíky či kynuté knedlíky s rozemletým mákem s cukrem, polité máslem a to se poté vznáším v makových výšinách. Vlastně mi moc chutná cokoliv, co nemusím vařit a naopak mne uvaří někdo jiný a s láskou... Krásný, leč pracovní den, přeje

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diano, škubánky jsem měla naposledy od manželovy babičky a byly úžasné. Dneska už je dělá málokdo. Tak si maminku hýčkej:-). Pěkně jsi nám tady rozbouřila chuťové buňky.
      Měj hezký večer
      H.

      Vymazat
  9. Makovec jsem ještě nepekla, ale určitě ho zkusím, protože můj přítel má makové rád. Koláče, buchty...Ale až někdy jindy, právě se mu chystám upéct dort k dnešnímu svátku :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Až na to mletí máku, které trochu zdržuje, je to celkem rychlý moučník.
      Ale dort je dort, to je jasný. Tak ať se Ti povede a Jiří si na něm pěkně pochutná:-).
      Hezký večer
      H.

      Vymazat
  10. Zkus někdy do makovce dát červený rybíz. Příjemná změna.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš, proč ne?! Mám ho ještě v mrazáku a nevím co sním:-)
      Díky za tip.

      Vymazat

Děkuji za Vaše komentáře, vážím si každé zpětné vazby.
Jindra