NEJKRÁSNĚJŠÍ VZPOMÍNKY NA SVĚTĚ JSOU TY, PŘI KTERÝCH ZJISTÍŠ, ŽE SE USMÍVÁŠ.

čtvrtek 23. listopadu 2017

Je libo candáta?

Candát je jedna z mých nejoblíbenějších ryb. Možná ta nejoblíbenější. 
Je drahá až běda, ale co nadělám… Zkoušela jsem sníst stokorunu, ale nějak mě to chuťově neuspokojilo. Na rozdíl od candáta na kmínu, se zelenou čočkou.

Na jeden oběd jsem potřebovala:

150g mražených filetů z candáta
100g zelené čočky
¼ pórku
1 lžička mletého kmínu
1 polévková lžíce majoránky
2 lžíce olivového oleje
sůl

Filety nechám povolit, sliji vodu. Ze sto padesáti gramů ryby je rázem jenom sto. Co jsem čekala...Kéž bych měla možnost koupit někde candáta chlazeného.
Kůži této ryby není potřeba odstraňovat, je velmi jemná, takže se nechá zkonzumovat s rybou. Filety z obou stran osolím a posypu mletým kmínem od Sonnentoru. Je nejlepší, nejvoňavější a jemný. Na pánvi si rozehřeju lžíci olivového oleje a candáta zprudka z obou stran osmahnu. Stáhnu plamen (mám plynový sporák) a nechám chvíli dodělat.
Pokrájený pórek orestuji na lžíci olivového oleje a přidám polovinu uvařené zelené čočky. Osolím a ochutím majoránkou. Též od Sonnentoru. Ta jediná totiž opravdu jemně voní a má skvělou chuť. Díky ní jsem se naučila ji používat i do jiných pokrmů ne jenom do cmundy nebo bramboračky.  A se zelenou čočkou si velmi rozumí. Čočku podliji skleničkou čočkového vývaru a chvíli provařím. Pak ji v hrnci rozmixuji tyčovým mixerem. Nakonec přidám zbytek celé uvařené čočky, prohřeji a můžu servírovat.

ZDRAVĚ – LEVNĚ – RYCHLE – CHUTNĚ

Zdravě:
Zelená čočka – je bohatá na železo i vlákninu. Je jedinečným zdrojem energie, která pochází z proteinů a sacharidů. Zelená čočka neobsahuje téměř žádné tuky, méně než 1%. Tato drobná luštěnina má vynikající chuť a je na rozdíl od jiných, velmi brzy uvařená. Je vhodná jako příloha k masu, do salátů, nebo jako samostatné jídlo.

Candát – jako všechny ryby je candát bohatý na bílkoviny a n-3 nenasycené mastné kyseliny. Z vitamínů obsahuje především A, E, D a K, ale je dobrým zdrojem i vitaminů skupiny B.

            O prospěšnosti na zdraví u tohoto pokrmu není pochyb, proto
                      plním všechny lžíce.

Levně:
V tomto případě se nejedná o zrovna levný oběd, ale zdraví musíme něčím vykoupit.
Já jsem kilo candáta pořídila za 433,- Kč, někde stojí i 550,-.
Zelenou čočku kupuji francouzskou v bezobalovém obchodu za 64,- Kč/kg.
Moje obědová porce mě tedy s ostatními přísadami vyšla zhruba na 90,- Kč.

                              Pro šetřílky tohle jídlo rozhodně není. 
        Nedá se nic dělat, jedna lžíce zůstane prázdná.

Rychle:
Rychlejší už to snad ani být nemůže. Je pravda, že čočku mám uvařenou vždy dopředu, takže jsem při přípravě zhruba deset minut ušetřila. Ale i když je připočteme, za dvacet minut je oběd na stole. 

                                Čtyři lžíce plné za rychlost přípravy.

Chutně:
Čočku k rybě? A proč ne. Ryba si přece nezaslouží jen brambory. Já jsem si velmi pochutnala a doporučuji to vyzkoušet.
                                        Škoda, že těch lžic nemám pět😍


Abych nezapomněla...,
že s bramborem je candát nuda.


17 komentářů:

  1. Já milovník ryb se tady mlsně olizuji. Candát je skvostná ryba a když jsme v létě na Třeboňsku, užíváme si ho plnou měrou, nehledíme na cenu, to si to těšení nenechám zkazit.Dám si ho během toho týdne dvakrát! Nejíme candáta často během roku, protože se k němu moc nedostaneme, jedině v restauraci občas, tak si holt připlatíme. A Henrieto s tou čočkou - skvělý, skvělý, musím vyzkoušet. Luštěniny máme rádi, zrovna dnes k obědu hrachová kaše :o).
    "Já si létám, já si létám s nadzvukovou rychlostí..."
    Ještě jsem nepřišla na to, jak vkládáš ty lžíce!!
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No skvělé, jsem ráda, že jsem se Ti trefila do chuti Álo. Opravdu stojí za to si tu rybku zaplatit. V restauraci si candáta také často dám nebo i pstruha. Na dušičky jsme měli záměr zastavit se v naší oblíbené rybí restauraci v Lomnici nad Lužnící a ono od září do května zavřeno. Velké zklamání:-(.
      Lžíce? Je to prostší než to vypadá:-). Ve starém dobrém malování jsem vytvořila čtyři obrázky s různým počtem naplněných lžic a uložila. Teď je vkládám jako fotky:-).
      Měj se krásně a pěkný večer.
      Henrieta

      Vymazat
  2. Henrietko, také jsem velký milovník ryb. Musela to být fantastická dobrota, ta čočka vypadá také výborně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě ta čočka nepřipadá moc fotogenická, ale dobrá fakt byla. A společně s tou rybkou, ještě lepší.
      Děkuji Diano, hezký večer.
      Henrieta

      Vymazat
  3. Candát je dobrá inspirace - v Makru by ho mohli mít chlazeného. Ale to až po Vánocích - před nimi mne do Makra nikdo nedostane - bude tam moc lidí. Ale zůstanu nudně u brambor. Nějak mne luštěniny neoslovují (výjimkou jsou jen luštěninové pomazánky).
    Hodně dalších kuchařských inspirací

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do Makra to mám daleko a ještě jsem tam ani nikdy nebyla. Že by kvůli candátovi?:-). Každému co chutná Stáňo, tohle je takové zpestření jídelníčku, ale chápu, že není pro každého.
      Hezký večer
      Henrieta

      Vymazat
    2. Stáňo, jestli jste nezkoušela zelenou drobnou čočku, tak určitě doporučuji. To je jiná, než ta obyčejná či hrách! 😊

      Vymazat
  4. Milá Henrietko,
    ty asi víš, jak mi chybí v TČM dietetice chybí recepty - a tak vaříš zdravě nejspíš pro můj blog! 😀 Jen tak dál, s tvou pomocí to tam rychle zaplním. 😊 Víš, jak MÁLO receptů mohu lidem, co se potřebujou stravovat zdravěji, opravdu s čistým svědomím doporučit? Všude je kopec másla nebo rovnou smetany apod.!

    Mimochodem, to nakreslení lžic v prográmku, to OBDIVUJU! Protože já kreslila pár jednoduchých schémat kdysi ve Wordu - a to dá dost práce!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak teď jsi mě odhalila, Dorko:-)
      Pokud Ti moje recepty pomohou nebo Tvým pacientům, bude mi potěšením.
      Já jsem se ohledně těch lžic asi špatně vyjádřila...já je NEKRESLILA! Jen z té jedné(hotové) jsem vytvořila kopírováním čtyři a ty jsem pak vybarvila - nebo ne... Ale i tak to byla docela piplačka:-).
      Henrieta

      Vymazat
  5. Nuda nenuda, fotogenicky bych do toho klidně šla, jsme v přílohách moc tradiční, moc zaháčkovaní.
    Já jsem na Sinajském poloostrově běžně dostávala k rybě rýži a byť jsem milovníkem brambor, rýže mě v této kombinaci nesmírně uspokojí.
    U nás doma jsme si hodně zvykli na jáhlovou přílohu.
    Takže za mě, mlaskačka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem poprvé rýži zkusila k lososovi a moc jsem si pochutnala. A tehdy jsem vlastně pochopila, že k rybě nemusí být jenom brambory. A rozmarýnové jáhly jsem zase dělala se pstruhem. Jsem ráda, že moje recepty nevyzní do prázdna, díky.
      Henrieta

      Vymazat
  6. Rozhodně libo! Ryba s čočkou je skvělá! V sobotu jsem dělala tuňáka s dýňovým pyré, zlevnilo se to jen o darovanou dýni :o) Ale než hromadu "něčeho" dáme si raději trochu, ale dobrého!
    Henrietko, měj hezkou sobotu! Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super! Mám hroznou radost Helenko. Tuňák s dýňovým pyré musel být vynikající. A přesně...nemusíme mít hromady jídla, ale hlavně, že je dobré.
      Užij si víkend.
      Henrieta

      Vymazat
  7. Henriet, až se sliny sbíhají. Naštěstí na tuzemské ryby alergii nemám, na většinu mořských, božel, ano.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky Pavlo. Alergie jsou ve stravě velmi omezující, tak to Ti moc nezávidím. Věřím ale, že už to máš pod kontrolou a rizikovým potravinám se vyhýbáš.
      Měj hezký večer
      Henrieta

      Vymazat
  8. Henrietko i mně jsi nalákala.Je pravda,že kombinaci ryba - čočka jsem ještě neochutnala.Tak proč nevyzkoušet. Moc děkuji za recept.Z ❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli se Zdeni nebojíš něčeho nového, s chutí do toho. Já jsem si moc pochutnala.
      Měj se krásně
      Henrieta

      Vymazat

Děkuji za Vaše komentáře, vážím si každé zpětné vazby.
Jindra