NEJKRÁSNĚJŠÍ VZPOMÍNKY NA SVĚTĚ JSOU TY, PŘI KTERÝCH ZJISTÍŠ, ŽE SE USMÍVÁŠ.

čtvrtek 22. června 2017

To se musí zažít

Miluju atmosféru farmářského trhu.
Stojí mi za to, si každou středu ráno přivstat, abych ji zažila.
Ranní chladný vzduch mísící se s vůní ovoce, květin, bylinek a čerstvých koláčů, ve mně vyvolává pocit nevšedního zážitku ve všední den.
Jak ráda bych nasála tu atmosféru, rozhlédla se a představila si, jak biofarmy nad ránem sklízejí natě pažitky, rukoly, polníčku a špenátu.
Jak farmáři v noci nakládají svá auta sadbou okurek, paprik, rajčat a dýní, sklízejí ze skleníku první květáky, kapusty a rané zelí.
Jak pekařky v noci pečou buchty, koláče a zákusky a nad ránem je chystají do krabic, aby již v šest hodin ráno mohly začít své výrobky prodávat.

Místo toho se hned po příjezdu na trh nedobrovolně věnuji pozorování stojících vozidel v zoufalé víře, že se nějaké pohne a uvolní nám tak své místo na zaparkování.
Jakmile se tak stane, popadnu košík a bez rozmyslu vletím mezi stánky.
Můj čas vyhrazený na nákup zeleniny před začátkem pracovní doby totiž není neomezený.
Těkám očima po vystavených produktech a okamžitě zapomínám, co jsem vlastně chtěla.
Když si utřídím myšlenky, zastavím se u stánku ,,svého“ farmáře.
Nejspíš si na něj dělá nárok většina žen na náměstí, protože fronta u něj je obrovská.
Desítky minut tak strávím v zástupu zeleniny chtivých dam, a nervózně koukám na hodinky s obavou, jestli budu v práci včas.
To vše proto, abych když přijdu konečně na řadu, půlku věcí zapomněla a celé jsem si to musela zopakovat.
Miluju atmosféru farmářského trhu.


Abych nezapomněla…,
to se musí zažít!

21 komentářů:

  1. Náš sídlištní farmářský trh začíná později, takže před prací nekoupím nic. A když jdu z práce, tak už je notně přebráno. Ale občas něco ulovím - třeba mangold, co jsem z něj tuhle páchala salát. A jahody na mne taky zbyly ;-). Jen mám u některých "farmářů" podezření, že farmaří ve velkoobchdu se zeleninou, a tak si, pokud je možnost, vybírám ty stánky, kde mi přijde, že jde opravdu o výpěstky majitelů.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda Stáňo, že pro pracující lidi farmářské trhy zrovna zaměřené nejsou. A máš pravdu i v tom, že není farmář jako farmář. U nás jsou několik let pořád ti samí, takže už vím, kdo zeleninu vypěstuje a kdo ji naloží ve skladu.
      Pěkný večer
      H.

      Vymazat
  2. Henrietko i já miluji atmosféru trhů.. Jen si do trhu musím vždy dojet 25 km.do města..Je to sice úsměvné, že já z vesnice jedu pro zeleninku do města.. Jenže nemáme bohužel studnu, tak zalévání pitnou vodou šetříme pouze na květinky.
    Krásné léto ti přeji.Z❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já to mám Zdeni na trh o polovinu blíže.
      Ani na vsi nemusí být vždy podmínky pro pěstování vlastní zeleniny.
      A pro někoho to ani není, je to časově i fyzicky docela náročná činnost. Já pěstuji zeleninu pro přímou spotřebu na malém kousku záhonu, na nějaké zásoby na zimu to určitě není:-). Zaléváme dešťovou vodou nachytanou do sudu, ale když je sucho jako letos, dopouštíme vodu z vodovodu:-(.
      Pěkné dny
      H.

      Vymazat
  3. Henrietko, na farmářské trhy se dostanu málokdy, ale na podzim si čas udělám a jdu si koupit obrovskou, žlutou a teď mi vypadl název(musela jsem kouknout na internet) chryzantému ke vchodu. Tam září až do listopadu.
    Jinak je pravda, že není farmář, jako farmář.
    Přeji krásný pátek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to je právě to, že zaměstnaný člověk nemá šanci se na trh dostat. U nás je většina kvalitní zeleniny kolem jedenácté hodiny dopoledne vyprodaná. Kdo jde na trh až po práci, paběrkuje jenom zbytky a někdy ani to ne.
      Tak na podzim nezapomeň...:-)
      Klidný pátek a víkend plný zážitků.
      H.

      Vymazat
  4. Henrieto, pobavila jsem se :-) Mám to podobně. Krásně napsané. Hezký víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Slunečnice. Tak to jsem ráda, že v tom nejsem sama. Je to prostě boj...:-).
      Měj pěkný víkend.
      H.

      Vymazat
  5. Milá Henrietko, článek jsem četla už ráno, ale až teď se dostávám k tomu, abych taky něco málo napsala. Taky se mi líbí trhy a ty farmářské zejména. Vzpomněla jsem si díky Tobě na čas, když jsem žila v Brně, kde každou sobotu byl pořádán takový trh na Zelném trhu, což je velké náměstí uprostřed města. Stálo za to si přivstat, popadnout košík a dojet si pár stanic tramvají, čili šalinó, na nákup zeleniny. Tehdy asi začala vzkvétat má láska k rozmanité zelenině, neboť do té doby jsem znala zelí a mrkev... Význam domácích produktů však vnímám až v posledních letech, a protože jsem původně děvče z venkova, vím, co je okolo pěstování a chovu práce a běhání. Když ve středu jezdím domů z práce, tak občas vystoupím z metra na Rajské zahradě, kde se koná v "teplých" měsících pravidelně farmářský trh. Občas také něco koupím, domácí chleba, koření či klobásku, levnější jablka či nať rebarbory, ale ten pravý farmářský šmrnc to moc nemá, spíše takový komerční. To, že stihneš nakoupit ještě před počátkem pracovní doby, je obdivuhodné a inspirující...asi bych celou pracovní dobu však myslela zejména na to, s čím a jak připravím tu čerstvou cuketku či květáček, což by asi snižovalo moji pracovní produktivitu. Tvá ulovená zelenina je krásná a čerstvá na pohled... a stejně jako ty miluji atmosféru pravého farmářského trhu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dianko, taky jsem ve skluzu, nestíhám ani příspěvky číst...Ty jsi napsala úplnou slohovou práci:-).
      Kdyby se farmářské trhy u nás konaly v sobotu, to by byla paráda, to bych si tu atmosféru možná i užila. Takhle je to tak, jak to je:-).
      Moje strava se z velké části skládá ze zeleniny a pokud ji chci mít čerstvou, musím si přivstat. Ale jsem skřivan, takže mi to nedělá až takové problémy.
      Ať se Ti zadaří narazit na farmářský trh, kde si budeš moci atmosféru užít:-).
      Děkuji za Tvé řádky a užívej léta.
      H.

      Vymazat
  6. Henrietko, musela jsem se smát... Tak bychom chtěli tu romantiku a místo ní... Ale neboj, nejsi v tom sama! A ten košík za to určitě stojí!
    Hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak Helenko, realita bohužel nemá s romantikou nic společného:-). Ale díkybohu za to, že ji mám dostupnou.
      Měj se pěkně
      H.

      Vymazat
  7. Teď koukám, jak jsem to napsala - asi mělo být chtěly - naše silnější polovičky po té romantice zase až tak netouží, jim udělá radost to místo na parkování...
    Pa, H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, tak to nejspíš bude. Oni to pánové jistě tak neprožívají:-).
      H.

      Vymazat
  8. Farmářský trh? V našem menším městě se nekoná. Prostor pro vymezené jakoby tržiště však je.Takže bych to u nás nazvala malý farmářský trh. Dá se koupit v určitých dnech zelenina, ovoce, květiny. Musím se přiznat, že já to až tak neprožívám a zda miluji či nemiluji atmosféru farmářských trhů, jde mimo mne. Zcela určitě chci zeleninu čerstvou, neuvadlou. Ale nemám problém s tím, koupit si třeba mrkev v naší dobře fungující Zelenině. :-) Já už si přivstávat nemusím, ale díky mému bývalému zaměstnání vím svoje :-).
    Hezký víkend!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Farmářský trh také nemám v místě bydliště, jezdím dvanáct kilometrů do města, ve kterém i pracuji. Nic lepšího blíž bohužel nemám:-). Těším se, až si také už nebudu muset přivstávat, že si pravou atmosféru farmářského trhu konečně vychutnám. To ale ještě potrvá...:-)
      H.

      Vymazat
  9. Byla jsem zmlsaná, neboť nás hodně zásobovali manželovi rodiče z vesnice - zelenina veškerá, ovoce, uskladněné brambory, cibule, česnek. No, už nežijí... a my si z nedostatku místa pěstujeme jenom něco na šmak ve skleníku a trochu na malých záhonech. Na uskladnění to není :o). Ale pak jezdíme na podzim na již vytipovaná místa k pěstitelům a zakoupíme co potřebujeme uskladnit na zimu. U nás jeden pan podnikatel zelinář si pronajal, či snad koupil, od města tržnici a všem, kdo tam se zeleninou přijedou, napálil takový poplatek za místo, že k nám přestali jezdit a on vesele prodává svoji předraženou zeleninku ve svém obchodě. To si ji raději koupím v Lidlu :o), kde ji většinou mají čerstvou. Jo jo, naši úředníci se báječně rozhodli...
    Tak, tak.
    Měj se hezky Henrietko.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, to je luxus, mít všechnu zeleninu a ovoce od rodičů. To Ti věřím, že sis to pochvalovala...
      Také mám jen takovou ,,příruční" zahrádku a na uskladnění zeleniny ani nemáme místo. Takže to přes zimu řeším tak, že si jednou za čtrnáct dnů objednám farmářskou bedýnku nebo nakupuji v obchodě se zeleninou.
      Bohužel, není zájem jednat v zájmu lidí...smutné, ale co naděláš:-(.
      Krásné dny.
      H.

      Vymazat
  10. Tak u nás máme jen normální trhy, ovoce, zelenina a v sezonu kytky a sazenice. Farmářské jsou párkrát za rok, stíhám je v polední pauze (místo oběda), jinak nemám šanci. Nejraději nakupuju sýry (ovčí a kozí).
    Hezký večer ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Ilonko, i polední pauza je k tomuto účelu dobrá:-). Jen doufám, že stihneš ještě i něco slupnout k obědu:-).
      Kozí sýry prodávají na ,,našem" trhu také, ale já jim nikdy nepřišla na chuť. Takže zůstávám u nákupu hlavně zeleniny, ovoce a občas nějaké květeny:-).
      Děkuji za návštěvu.
      Pěkný večer
      H.

      Vymazat
  11. Narodila jsem se na Moravě a moje rodina tam měla obrovská pole, kde se makalo od svítaní. V sobotu ráno se jelo na trh do centra města, výrobky prodávat.
    Byla jsem v týdnu v Brně a byly tam trhy.
    Poprvé za dlouhých 40let jsem zase cítila nádhernou vůni zeleniny, tu čerstvost, nádhera.
    Byl to neuvěřitelný zážitek, byla jsem na chvíli zase tím dítětem a vnímala to kouzlo okamžiku.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Vaše komentáře, vážím si každé zpětné vazby.
Jindra