NEJKRÁSNĚJŠÍ VZPOMÍNKY NA SVĚTĚ JSOU TY, PŘI KTERÝCH ZJISTÍŠ, ŽE SE USMÍVÁŠ.

neděle 22. dubna 2018

Druhý Pálavský

,,Co je to za blbej zvyk, v neděli ráno mlátit do bronzu“, vzpomíná můj muž na hlášku Marka Vašuta ve filmu Román pro ženy, když zjistí, že bydlíme na bývalé faře a v těsné blízkosti se nachází kostel sv. Anny.
V neděli ráno nás ale žádné rány do bronzu nebudí a Penzion svaté Anny v Pasohlávkách je hezký a útulný. Vstávám časně a jdu přes ulici koupit snídani, abychom mohli co nejdříve vyrazit do Mikulova. Do toho Mikulova, kde jsem včera obdivovala zámek, starobylé uličky, podloubí a zákoutí, a který mi připomněl, že česká a moravská městečka jsou prostě krásná.

Jestli včera byla zima, tak dneska je tuplovaná. Sedm stupňů a silný vítr nám cestu na Svatý kopeček zrovna neulehčuje. Zimní vybavení se dnes rozhodně hodí, ale nahoře je paradoxně lépe. Ale možná se nám rozproudila krev při pohledu shora na Mikulov, při pohledu do kraje a zase na ty nekonečné vinice. A hele, támhle je Tabulová hora!

Když obejdeme Svatý kopeček a vydáme se dál směrem k Pálavě, na konci cesty na nás čeká neuvěřitelný výhled na zatopený vápencový lom u Mariánského mlýna.

Zpátky do Mikulova se vracíme, abychom se tam setkali s částí rodiny, prošli Velikonoční jarmark, koupili pár suvenýrů, poslechli moravské písně a občerstvili se v útulném, leč malém bistru Kuk.
Syn s přítelkyní a děvčaty nám dělají společnost i potom, co se vracíme z Lednice, kde zcela neplánovaně absolvujeme úžasnou prohlídku místního skleníku. Nejenže je to místo, kde se konečně ohřejeme, ale když vejdu, mám pocit, že se ocitám v ráji. Chybí mi tady už jenom zpěv cizokrajných ptáků. Rostliny jsou zde ve skvělé kondici, všechno se zelená a já bych zde vydržela hodiny. Jenomže chceme ještě dojít k Minaretu a to je pořádný kus cesty. Jestli jsme si mysleli, že tu budeme sami, spletli jsme se. Přesto, že je zima, Lednický areál, který se dnes poprvé po zimě otevřel, je plný turistů. Ani jeden z těchto návštěvníků dnes ráno při pohledu z okna neřekl: ,,Hele táto, hele mámo, nikam nejdu, podívej, jak je tam hnusně“. Ani jednoho neodradila zima, nedal přednost teplu domova, ale vydal se otevřít sezónu do Lednice.

Že se o tomto víkendu ocitnu v Židlochovicích mě ani ve snu nenapadlo. V plánu nebyly, ale nechávám se vést. První zastávka v tomto městě se moc nevydaří, jelikož obora, kterou chceme navštívit je z důvodu rekonstrukce sítí a zahrady do října uzavřená. Rozcestník u zámku ukazuje na rozhlednu Akátová věž Výhon, a tak se vydáváme za město, kde se na nejvyšším bodě tyčí rozhledna postavená z akátového dřeva. Jelikož už samotný pohled nahoru na rozhlednu otáčí mé nervové buňky naruby, ani se ji nepokouším zdolat. Výhled do kraje je nádherný i zpod rozhledny, a tak je mi velkou ctí, tento kraj zcela neplánovaně poznat.

Ani na Velikonoční pondělí nikdo časně ráno nemlátí do bronzu, dokonce ani koledníci nejsou slyšet, nejsou vidět. Penzion opouštíme v době, kdy se nad vodou probouzí slunce a kačeny mají na břehu Novomlýnských nádrží ještě zobáky schované pod křídly. Vítr je tak silný, že vlny naráží do břehů a ta nekonečnost vodní plochy ve mně vyvolává pocit malosti. Cesta kolem vody je chladná, ale odrážející se slunce na hladině slibuje hezký den. Uvědomuji si, že procházka kolem vody z Pasohlávek až k Aqualandu Moravia je o tomto víkendu tou poslední. Uvědomuji si, že až se vrátíme do penzionu, čeká mě balení tašek a dlouhá cesta domů. A tak, když přes vodu spatřím Pálavu, opět vzdechnu. Tentokrát je to ale povzdech loučení.

Abych nezapomněla…
Já se tam vrátím.
Já se tam určitě vrátím!
Ale ještě nevím, kdy😊.

1. Henrietko, krásné povídání od srdce jsi napsala. Já už se tam moc těším, tak jsi mne navnadila....V mikulovském lomu jsme se v létě koupali. Báječná voda!
    Měj se pěkně, Petra

1. Děkuji, Peťo. Užij si to tam, ať tě tam cesta zavede kdykoliv. A víš, že jsem někde četla, že je v lomu fakt super koupání...:-). Tak ty jsi to zažila na vlastní kůži.
      Pěkné dny
      Henrieta

2. Měla bys začít psát jako na ostro, jako fakt, jako Paní spisovatelka. Hezké, krásné prostě parádní :-).

1. To mi opravdu lichotí, ale já umím psát jenom o tom, co sama prožiju...A kromě pár výletů je můj život docela obyčejný...:-).
      Ale děkuji ti moc, hezky se to čte.
      Henrieta

3. Moc krásně jsi nám váš výlet popsala a doplnila nádhernými fotkami. Že se Ti líbilo ve skleníku u Lednického zámku se nedivím. Taky jsem se tam před nějakým tím rokem kochala jako všude po celém areálu.
    Měj se moc hezky !
    Hanka

1. Děkuji, Hanko, jsem ráda, že se ti náš výlet alespoň takhle zprostředkovaně líbil. Jít do skleníku byl paradoxně nápad mého muže, ač květenu zrovna nemusí.
      Měj se fajn
      Henrieta

4. Henriet, krásný a pěkně zdokumentovaný výlet jste měli. Na Lednici jsem byla jako malá holka. Chtěla bych si Moravu zase procestovat. Poslední dva roky jezdíme na Slovensko, je tam také krásně. A tento víkend jsme byli na výstavě psů v ČB. Radost byla veliká a nejlepší ocenění pro našeho pejsánka v jeho třídě. Hezké dny.

1. Děkuji, Pavlo. Já jsem v Lednici byla naposledy taky jako školačka a vůbec jsem si to tam už nepamatovala:-).
      O Slovensku bych mohla vyprávět...můj muž mě tam lákal několik let a já vzdorovala, že je to moc daleko. Až jsem svolila, viděla jsem Vysoké Tatry a naprosto si mě získaly. Vloni jsme jet nemohli, ale letos jedeme. Už se nemůžu dočkat.
      Pesanovi gratuluji, takový úspěch vždycky potěší:-).
      Měj se krásně
      Henrieta

5. Hlavně si vyber lepší roční dobu !!!

1. Ale jo, proč ne, ale když já bych o těch Velikonocích stejně jenom lelkovala doma, jak byla zima, a takhle jsem byla v pohybu a venku. Takže za mě dobrý:-).
      Henrieta

6. Henrieto, plně souhlasím, české vesničky a městečka jsou nejmalebnější! Přes Mikulov jsme několikrát projížděli při pracovních cestách do Vídně, ale bohužel ještě nikdy nebylo dost času se tam porozhlédnout, snad někdy.... Děkuji za krásné zprostředkování :-). Pěkné odpoledne přeji. ZaZa

1. ZaZo, stále jenom kolem nějakého místa projíždíme a vždycky si říkáme, že příště už musíme zastavit a podívat se tam. Tolik námi neprobádaného je v té naší zemi...
      Tak ať se Mikulov brzy zadaří a šup na Svatý kopeček:-).
      Hezké dny
      Henrieta

7. Henrietko, jak já Ti závidím. My se tam musíme také jednou podívat a přidat se k těm všem turistům, co je ani zima nezaskočí. :o) Také jsem překvapena, co jste všechno stihli projet a vidět. Nádhera. Ani se nedivím, že se tam jednou chceš vrátit.
    Posílám pozdravy a měj krásné dny. D.

1. Stihli jsme toho Dášo celkem dost a bylo to celkem v pohodě, žádné závody:-). Já to plánuji tak, abychom se nenudili, ale aby jsme se ani neuštvali.
      Moc tě zdravím
      Henrieta

8. Henrietko, já ti rozumím! Mám naše doma ráda, ale občas se mi z nějaké takové krásy prostě nechce. Na skleník v Lednici moc ráda vzpomínám, je krásnější než ve Vídni.
    Měj hezký den, Helena

1. Helenko, já se vždycky těším domů, ale přesně jak říkáš, ty krásy se také těžko opouštějí:-).
      Ve Vídni jsem nebyla, ani ve skleníku ne, takže nemohu porovnat, ale myslím, že je to pro ten lednický od tebe velká poklona:-).
      Krásné dny
      Henrieta

9. Henrietko, ráda jsem se zase prošla tam, co už mockrát, ale tvoje pohledy jsou zase jiné, než ty moje... Kdo jednou zkusí Pálavu, musí přijet znovu...
    a Abych nezapomněla- v tom lomu je dokonalá koupačka, mám i na blogu, a když tam zasvítí slunce, krásnější tyrkysovou barvu málo kde kdo viděl...
    Měj se moc krásně

1. To se mi Hanko právě líbí. Jedno místo a každý si z něj odnese něco jiného, každý ho jinak nafotí, každý vypíchne TO svoje NEJ. Z lomu jsme byli unešeni i tak, v létě to je ještě vyšší level, to je jasný:-).
      Zdravím tě a děkuji
      Henrieta

10. I já doufám, že se na Pálavu ještě vrátím :-) Loni jsem byla z Mikulova i z Lednice unešená a to jsem ani nebyla ve skleníku....tak ono bylo takové vedro, že ve skleníku bych asi padla :-))

Děkuji za Vaše komentáře, vážím si každé zpětné vazby.